Utilizarea matricei de evaluare a performantei managementului energetic la nivelul unei localitati este una dintre cele mai eficiente metode de atingere a obiectivelor propuse. Deciziile locale sunt foarte importante pentru promovarea eficientei energetice la nivelul fiecarui cetatean.
Eficienta energetica la nivelul unei localitati vizeaza doua aspecte: consumurile de energie ale entitatilor publice si cele ale persoanelor private. Consumurile entitatilor publice: cladiri publice (scoli, gradinite, spitale, administratie locala), transport public, iluminat, salubritate, alimentare cu energie termica, alimentare cu apa. Politicile locale de eficienta energetica trebuie sa vizeze toate componentele enumerate, prioritizate pe baza ponderii consumurilor de energie in total consumuri anuale, dar si tinand cont de pierderile relevate pentru fiecare dintre aceste componente de catre Auditurile energetice de specialitate.
Primul pas: adoptarea unei politici declarate de eficienta energetica la nivel de localitati, asumarea nivelului de referinta, a indicatorilor, a obiectivelor de imbunatatire si a proiectelor concrete ce urmeaza sa fie implementate, impreuna cu bugetele aferente. Toate acestea sunt cuprinse in Programul de imbunatatire a eficientei energetice document esential pentru orice localitate. Aceasta structura de informatii trebuie sa fie validata printr-o Hotarare de Consiliu Local care si exprime vointa comunitatii de a merge pe acest drum.
Al doilea pas: desemnarea/autorizarea unei Persoane responsabile, a unei Echipe, a unui Departament sau contractarea unei Companii de Servicii Energetice capabile si să conduca efortul de imbunatatire a eficientei energetice fa nivelul Autoritatii locale.
Aceste persoane trebuie sa aiba la dispozitie bugete consistente, incomparabil mai mici decat beneficiile care se vor obtine prin reducerea cantitatilor de combustibili si energie electrica ce se achizitioneaza la nivelul localitatii. Desemnarea unor nespecialisti pentru aceasta misiune va compromite sansele de implementare a unor proiecte serioase de eficienta energetica.
Al treilea pas: urmarirea surselor de finantare dedicate cresterii eficientei energetice, la nivel national si european. Adaptarea procedurilor interne la realitatile din domeniul finantarilor nerambursabile (bugete adaptate proiectelor multi-anuale), intelegerea Notiunilor legate de rambursarea unor investitii din reducerea facturilor pentru energie.
Al patrulea pas: monitorizarea in timp a modului de implementare a masurilor de eficienta energetica si actualizarea obiectivelor functie de schimbarile legislative si tehnologice care apar.
Consumurile entitatilor private: cladiri private (blocuri, case), transport privat. Politicile locale de eficienta energetica trebuie sa vizeze introducerea de standarde privind echipamentele pe care le folosesc locuitorii sau vizitatorii pentru reducerea consumurilor de energie pe teritoriul localitatii.
O prima decizie de politica energetica local este interzicerea utilizarii centralelor de apartament pe gaz natural, simultan cu Promovarea centralelor de bloc/cladire. O alta decizie ar putea fi limitarea consumului de combustibil care poate sa fie alocat fiecarei cladiri, prin descurajarea exceselor sau a instalatiilor cu randamente foarte mici. O alta masura ar fi incurajarea utilizarii automobilelor hibride si electrice, taxarea suplimentara a masinilor Diesel, parcarea subventionata pentru automobile eficiente.
Aceste masuri trebuie sa fie combinate cu masuri de fluidizare a circulatiei, incurajarea utilizarii transportului public, reabilitarea termica a cladirilor private.
Reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera este un obiectiv asociat cresterii eficientei energetice. Politicile europene de mediu prevad presiuni din ce in ce mai mari in legatura cu utilizarea energiei pentru consumatorii finali. Amprenta de carbon va deveni un indicator nelipsit in evaluarea performantelor unei administratii locale.
Pretul resurselor energetice va creste cu certitudine in viitor. La fel si taxarea asociata consumului de energie. Singura solutie viabila pe termen mediu si lung este eficienta energetica, exprimata concret prin reducerea pierderilor. in prezent, se practica plafonarea tarifelor la energie pentru utilizarea rezidentiala. Practica europeana considera cd aceasta abordare nu mai este posibila pe termen mediu. Energia va fi din ce in ce mai scumpa, cel putin pentru a forta implementarea masurilor de crestere a eficientei energetice.
Exista o discutie lunga legata de confort: dupa zeci de ani de restrictii si cel putin un deceniu de criza profunda, exista o reactie fireasca a cetatenilor din Europa de Est de a isi asigura o temperatura ridicata (pe timpul iernii), respectiv scazuta (pe timpul verii). Prin contrast, o parte din ce in ce mai consistenta dintre cetatenii din Europa de Vest considera ca este suficient sa aiba o temperatura de 19°C in locuinte. O astfel de abordare, daca vine dinspre administratie, poate sa fie suspectata ca incalca drepturile elementare ale omului. Cresterea Prosperitatii populatiei nu trebuie sa fie insotita de cresterea risipei, diferenta o face educatia si constientizarea.
Un alt exemplu interesant este reglementarea privind timpul de stationare cu motorul pornit al automobilelor cu motoare termice. in Europa de Vest s-a ajuns la maxim 10 secunde, pentru masinile neechipate cu sistem start-stop. in Romania, se discuta despre un timp de 1 min. Este un exemplu de eficienta energetica prin constientizarea utilizatorilor de masini.
Se inregistreaza o schimbare profunda de concept: risipa si poluarea erau asociate cu comportamentul oamenilor cu resurse abundente acum 20 de ani. in prezent, cele doua concepte sunt asociate oamenilor cu resurse modeste, care nu isi permit tehnologii avansate de reducere a pierderilor si de producere ecologic a energiei electrice si termice (pompe de caldura, masini electrice, izolatii avansate pentru locuinte, automatizari). Aceeasi categorie de populatie (cea cu resurse limitate) are si un deficit pronuntat de educatie si de constientizare a fenomenelor.